Dag 31

25 april 2019 - Pons, Frankrijk

Als ik wakker wordt giet het van de regen, oké het wordt zo'n dag. De laatste keer dat ik met Anthoine de hele dag regen hadden was het koud en afzien. Maar eerst de voorbereiding un petit déjeuner en even langs le boulanger voor onderweg. Douchen en backpack pakken (Heb nogal wat gewassen) en op pad.

Mooi het is droog met zo nu en dan een zonnetje (de regenkleding kan weg blijven). Via Saintes loop ik langs la Charente (rivier) richting Les Gonds, daar kom ik langs een luchtmachtbasis en het is er strikt verboden om foto's te nemen 🤭.

Op de weg zie ik een slak kruipen (toch niet alleen). Langs de basis ga ik het drassige veld in en loop naar Les Arènes, zie ik daar nu een pelerin voor mij lopen? Na een tijdje komen we elkaar tegen het is Thierry, een gepensioneerde Fransman die zowaar Engels spreekt. We besluiten om verder te lopen en na 10 minuten is het of je elkaar al jaren kent. Blijf dat bijzonder vinden.

Als we de pauze pakken kijken we om en zien dat het in Saintes noodweer is, lucht is zwart en je ziet de neerslag en het onweer. Wij blijven gespaard het trekt net langs ons.

Nu is het volgende doel Préguillac, na een half uur wordt de lucht ook bij ons zwart en ja hoor onweer, hagel en stortregens, net op tijd mijn
Regenkleding aan. We wachten tot het ergste noodweer voorbij is en lopen lekker door de modder.

Ik vind het allemaal prima ook dit is onderdeel van de tocht en ik heb goede regenkleding. Na een tijdje wordt het droog en de zon gaat weer schijnen.

Dan komen we een pelgrimsrustplaats tegen, de eerste die ik tegen kom, maar ff gebruik van maken, water bijvullen en wat eten. Staan we te kletsen komt er nog een pelgrim, ook gepensioneerd  en heeft 35 jaar in de USA gewoond.
Nu spreekt ineens iedereen Engels 😂.

Thierry laat een foto zien van een kerk en daarna van een slak, hebben we allen bij dezelfde slak gefotografeerd. (Lijkt wel een sekte).

Met zijn alle lopen we naar Pons en besluiten daar nog wat te drinken in een café en vanavond gaan we samen eten, gezellig.

Vandaag mijn leven eens terug gekeken en naar de keuzes die ik gemaakt heb. Ik begrijp ze en het is goed zo, geen spijt wel een les voor de toekomst en die heb ik al aardig  voor ogen.😏

Gek eigenlijk ik geniet van iedere stap, ontmoeting, weertype. Loop vaak te lachen of glimlachen.

Vandaag 25 kilometer in de benen dat maakt totaal 588 kilometer.

1. Huib Moerland:
    25 april 2019
    Lekker dagje weer gelopen. Hoop dat het morgen droog blijft. Gezellig zo met mede pelgrims maar niet teveel drinken hé?
  2. René Visch:
    25 april 2019
    Maarten het is de tijd van de overdenkingen. Je komt tot de conclusie dat het allemaal puzzel stukjes zijn die nu in elkaar vallen. Ben heel erg benieuwd hoe de puzzel er uit komt te zien. Wens je heel veel pelgrim belevingen in goede gezondheid. Groet je cache maatje.
  3. Alinda:
    25 april 2019
    Mooi! We waren vandaag in Santiago. Kreeg toch ook een andere betekenis wetende dat jij lopend onderweg bent. We hebben er met het gezin bewust even bij stil gestaan. Goede reis verder.
  4. René Visch:
    25 april 2019
    Maarten het moment van overdenken is nu een feit.
    Het zijn net puzzelstukjes die in elkaar passen. Ik ben heel benieuwd hoe die puzzel er uit komt te zien😎😆 denk heel ruimtelijk. Ik wens je veel pelgrim avonturen in goede gezondheid groet je cache maatje René
  5. Wendy:
    25 april 2019
    Hoi Maarten, ik vind het echt leuk om na een dag hard werken hier jou verhalen te lezen!! Vind het ook super dat je dit doet!! Heb al meerdere mensen gesproken die dit ook hebben gedaan en het zijn altijd hele mooie verhalen over deze pelgrimstocht .
    Ga zo door!! En ik blijf je verhalen volgen op de achtergrond 🌼
  6. Freek en Margot:
    26 april 2019
    Wat is het toch een bijzondere reis en wat ben je belachelijk bruin, maar dat valt mij dan weer op 😄👍🏻. We genieten van je verhalen.